Hae
Sports Lady

Hyvinvointipäivä – treeniä ja motivaatiota

hyvinvointipäivä

Eilen nautittiin ihanasta syyssäästä Kaivarissa upeiden naisten kanssa. Toukokuussa järjestettiin edellinen Hyvinvointipäivä ja uusi päivä lyötiin heti toiveesta lukkoon loppukesälle.

Hyvinvointipäivän ideana on ottaa irtiotto arjesta, keskittyä omaan hyvinvointiin ja viettää aikaa ystävien ja saman henkisten ihmisten seurassa. Sellainen voimaannuttaa valtavasti! Osa päivän osallistujista oli mun nykyisiä valmennettavia ja osa aivan uusia kasvoja. Parasta on aina se, kun ihmiset lähtevät rohkeasti mukaan vaikka olisi ollut pitkäkin tauko treenaamisessa. Korona on aiheuttanut monelle pitkää taukoa, ja kynnys aloittamiseen on usein suuri.

Viimeiseen asti jännitettiin säätä, pitäisikö käyttöön ottaa varasuunnitelma. Ei tarvinnut! Sateinen ennuste muuttui auringonpaisteeksi eikä päivän aikana tullut pisaraakaan vettä!

jokainen treenaa omalla tasollaan

Tämän päivän aikana kuitenkin jokainen sai tehdä omalla tasollaan treeniä ja kokea onnistumisen tunteita. Valmentajana olen aina tarkka siitä, että tekniikat tehdään oikein. Samalla myös kehun ja tsemppaan. Haluan, että jokainen saa onnistumisen fiiliksiä, sillä se kantaa pitkälle ja treeniin tulee enemmmän myös tsemppiä. Hyvinvointipäivä on jokaisen juttu, kuntotasosta riippumatta!

pakara- ja coretreeniä sekä toiminnallista treeniä

Hyvinvointipäivä alkoi valmistavalla treenillä. Aamupäivän ohjelmassa oli ensin valmistavaa pakara- ja coretreeniä päivän toiseen harjoitukseen. Toisessa treenissä tehtiin kiertoharjoitteluna toiminnallista treeniä. Välineinä käytettiin kahvakuulaa, käsipainoja, palloja, TRX:ää.. Jokainen sai myös vaihtoehtoja liikkeisiin. Näytin jokaisen liikkeen ennen harjoitusta, ja niihin oli vielä erilaisia vaihtoehtoja treenaajien tasojen mukaan. Osa sai helpotetun version ja osa haastavamman version. Hyvät musat kruunasi vielä treenin!

 

Keskivartalon liikkeissä on tärkeää se miten niitä tekee. Ensimmäisessä harjoituksessa käytiin läpi jo tekniikkaa. Pilatesohjaajana olen muillakin tunneilla tarkka siitä, että liikkeet tehdään oikein jotta niistä saadaan irti paras mahdollinen hyöty. Ei tehdä vain vatsoja tekemisen vuoksi, vaan keskitytään siihen mitä tehdään ja saadaa valjastettua töihin koko core ja syvät lihakset.

Toiminnallinen treeni on taas erinomaista sen vuoksi, että se kehittää kestävyyttä, lihaskuntoa, lihasvoimaa, liikkeenhallintaa, tasapainoa sekä liikkuvuutta. Se tarkoittaa oman kehon treenaamista monipuolisesti siten, että harjoittelulla on suora positiivinen vaikutus arjessa jaksamiseen. Samassa harjoituksessa yhdistyy usein nuo edellä mainitut ominaisuudet. Siinä yhdistyy usein liikkuvuus-, lihaskunto- ja sykeharjoitus. Tämä tekee siitä tuloksellisen ja tehokkaan treenimuodon joka on omiaan meille kiireisille istumatyötä tekeville nyky-ihmisille.

Toiminnallinen treeni ei tarkoita mitään extreme pallon päällä seisomista tai että siinä tehtäisiin asioita riskillä. Se on hallittua ja fiksua harjoittelua joka tekee meistä vahvoja, kestäviä ja notkeita. Toiminnallinen harjoittelu harjoittaa kehoa sille luonnolliseen tapaan, isoilla liikeradoilla joissa useat lihakset toimivat yhteistyössä. Ja tällä on suora vaikutus arjen asentoihin ja parempaan jaksamiseen.

pilates ja dynaaminen syvävenyttely

Päivän treenit menivätkin nopeasti ja oli aika siirtyä Ursulaan lounaalle. Siellä oli uudistettu salaatti ja oltiin kovin tyytyväisiä siihen. Raaka-aineet olivat hyvät. Istuttiin ja juteltiin, syötiin, juotiin rauhassa vielä kahvit.

Sitten oli aika siirtyä Kaivopuiston kukkulalle upeita maisemia katselemaan samalla kun tehtiin Pilates -harjoitus ja dynaamista syvävenyttelyä. Pilatesta olen ohjannut nyt 9 vuoden ajan. Se on laji, jota ilman en haluaisi olla, sillä hyödyt ovat niin suuret. Pilates auttaa korjaamaan ja ehkäisemään esimerkiksi huonojen työasentojen aiheuttamia kremppoja ja virheasentoja. Se vahvistaa corea: selkää, vatsaa ja lantiota. Pilateksessa keskitytään hengitykseen ja liikkeisiin, mikä rentouttaa myös henkisesti.

Pilates sopii kaiken ikäisille. Se rentouttaa ja parantaa ryhtiä. Sitä voi käyttää myös palauttavana harjoituksena vastapainoksi rankemmalle treenille. Se parantaa myös liikkuvuutta ja aineenvaihduntaa. Liikkeet ovat tehokkaita ja saavat aineenvaihdunnan käyntiin!

Dynaaminen syvävenyttely parantaa sekin aineenvaihduntaa ja ryhitä. Se palauttaa ja rentouttaa. Venyttely olisi hyvä olla osa jokaisen arkea säännöllisesti. Tällä harjoituksella hyvinvointipäivässä saadaan myös motivaatiota siihen, että sitä olisi hyvä tehdä kotonakin säännöllisesti.

meditaatio

Näiden harjoitusten jälkeen tehtiin vielä luontomeditaatio. Itse olen aloittanut meditaatioharjoitukset vuosia sitten. Meditoin säännöllisen epäsäännöllisesti. Välillä se jää ja tuntuu että aikaa ei vain aina ole. Mutta sitä pitäisikin tehdä juuri silloin kun tuntuu että ei ole aikaa. Harjoituksen tarkoitus on rahoittaa mieltä ja hermostoa. Elämässä on niin paljon ärsykkeitä ja kiirettä, että harvoin pysähdymme. Jo pienikin breikki päivässä olisi merkittävät hyöty. Viisikin minuuttia!

Teimme 20 min meditaation, istuen ja silmät auki ja katse pitkälle horisonttiin merelle. Silmien liikekin on usein niin lähelle suuntautuvaa, että tekee hyvää jumpata niitä katsomalla pitkälle kaukaisuuteen.

Tämän jälkeen oli vielä välipalaa ja sitten siirryttiin Löylyyn, josta meille oli varattu saunavuoro. Oli ihana päästä saunaan ja viileään meriveteen uimaan.

uusi hyvinvointipäivä

Seuraava Hyvinvointipäivä pidetään ulkosalla taas alkukesästä, yleisön pyynnöstä. Paikkakin on mietitty sille jo valmiiksi! Taas jotain vähän erilaista ja ihanaa, tarkempaa tietoa tulee sitten lähempänä! Ja saattaa olla että talven aikana pidetään myös sisätiloissa vielä yksi Hyvinvointipäivä sitä ennen.

Kiitos kaikille teille ihanille osallistujille! Ja kiitos tapahtuman yhteistyökumppanit Avene Suomi, Purodore Skincare sekä Barebells ja Vitamin Well Suomi.

Ihanaa oli ja hyvillä mielin taas uuteen viikkoon!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.