Hae
Sports Lady

3 kuukauden sapattivapaa ja lisää energiaa elämään

Ihanaa alkanutta vuotta! Täällä vuosi on alkanut tosi leppoisasti: päätin viime syksynä jo, että pidän 3 kuukauden sapattivapaan yrittäjyydestä. 11 vuotta on painettu täysillä ja kovalla draivilla eteenpäin Sports Ladyn kanssa. Rakastan mun työtä, jaksan innostua asioista ja olen kova kehittämän niin itseä kuin yritystäkin. Vuosi sitten tuli totaalinen stoppi kropalle, kun se ei kestänyt enää. Siitä voit lukea täältä. Kaikkea oli liikaa. Oli surullisia asioita viime vuosien aikana henkilökohtaisen elämän puolelta, tuli korona, oli valtavasti töitä ja stressiäkin, oli iloisia ja ihania asioita. Kaikkea sellaista oli liikaa mikä kuormitti kehoa (ja mieltä). Viime vuosi oli pyhitetty palautumiselle, vaikkakin tein kovasti töitä. Kroppa palautui vuoden aikana, ja tällä hetkellä olen varmasti paremmassa fyysisessä kunnossa kuin kymmeneen vuoteen. Kuitenkin ajatus siitä, että saisi levätä kolme kuukautta niin, että voisin tehdä vain itselle mieleisiä asioita ja tämä ikään kuin kirsikka kakun päällä tekisi musta version 2.0. Mutta voisinko heittäytyä kokonaan pois töistä? Voisin. Elämme täällä vain kerran.

Viime vuodelle en tehnyt ollenkaan tavoitteita, vaikka rakastan niiden saavuttamista. Tein ”vain” työt, en kehittänyt itseäni opiskelemalla enkä paljon kirjoittanutkaan. Tammikuun ensimmäisenä päivänä avasin päiväkirjan ja läppärin, ja tein tälle vuodelle tavoitteet. Yksi niistä on eräs koulutus, josta kerron myöhemmin lisää. Olen kaikesta aivan super innoissani. On ihanaa, että tässä on kolme kuukautta aikaa toteuttaa itseään. Tarkoitus ei ole lähteä minnekään reissuun, tarkoitus on pysähtyä. Tiettyjä juttuja haluan toki tehdä, mutta mitään isompaa projektia ei ole aikomus tänä aikana tehdä. Kun avantopaikat ja salit aukeavat koronasulun jälkeen, pääsen avantoon ja salille. Siihen asti treenaan kotona ja haaveilen avannosta. Ehkä siivoan varastoa ja hankkiudun ylimääräisestä tavarasta eroon. Mutta ennen kaikkea pidän itsestä hyvää huolta, lepään ja rentoudun ja teen itselle tärkeitä asioita. Esimerkiksi niin kuin nyt. Ajoimme Tamin kanssa Poriin nauttimaan ihanien ystävien seurasta ja kauniista luonnosta.

lisää energiaa elämään – harjoitus

Tämä kolmen kuukauden loma tulee olemaan aikaa, jolloin mulla on oikeasti mahdollisuus pysähtyä. Ja miettiä mikä on tärkeää. Tänään mietin ja listasin asioita mistä saan energiaa. Sinäkin voit miettiä millaisista asioista sinä saat energiaa ja voit listata ne. Energiaa voit saada jonkin asian tekemisestä. Sitä voi saada myös musiikista, väreistä, äänistä, tuoksuista, mauista, jostain paikasta tai ihan jonkin asian katselemisesta. Tai unelmista!

Omat energiaa tuovat asiat elämässä: itsensä kehittäminen, tavarasta luopuminen, tavoitteiden asettaminen ja unelmat, luonto ja metsäkävelyt Tamin kanssa, valokuvaaminen, meditointi, venyttely, treenaaminen, toisten auttaminen ja ilostuttaminen, nukkuminen, kauniit asiat/esineet/vaatteet/hömpöttely, hyvän ystävän seura, merenranta, kirjoittaminen avanto ja sauna, ratsastus ja hevoset, aamukävelytreeni salilla juoksumatolla, kirjojen lukeminen, kasvonaamiot aamuisin..

Kun olet listannut asiat, mieti mitkä niistä ovat sellaisia joita voisit lisätä elämääsi! Itse voisin lisätä meren rannalle menoa, avantoa ja saunaa, aamutreeniä salilla sekä meditaatiota. Näiden lisäämiseksi voit kirjoittaa itsellesi toimintasuunnitelman: mitkä ovat ne toimenpiteet, joiden avulla luot elämästäsi energisemmän ja mikä on ensimmäinen askeleesi? Onko jotain jota voisit tehdä jo tänään?

Millainen on sinun unelmaelämäsi

Olen aikaisemmin kirjoittanut paljon tavoitteista, joita voit tehdä usealla eri osa-alueella. Voit listata tavoitteesi seuraavilla osa-alueilla:

Henkilökohtaiset tavoitteet

Työhön liittyvät tavoitteet

Terveydelliset tavoitteet

Rahaan liittyvät tavoitteet

Suurin unelma / tavoite

Kun olet listannut tavoitteesi, kuten minäkin tein 1.1, voit miettiä minkä takia niiden saavuttaminen on sinulle tärkeää. Kirjoita myös se ylös! Itse kirjoitin myös muutaman tavoitteen kohdalle itselleni palkinnon. Miten palkitsen itseni, kun tavoite on saavutettu. Ja muista toimia jo tänään tavoitteesi hyväksi!

Jos vielä näiden jälkeen riittää aikaa ja intoa, tee aarrekartta! Leikkaa lehdistä erilaisia kuvia tai tekstejä, mitkä tällä hetkellä resonoivat sinulle. Millaisen elämän haluat? Mitkä asiat sinulle ovat tärkeitä. Laita sen jälkeen tavoitteet ja aarrekartta jonnekin näkyvälle paikalle, tai päiväkirjan väliin, josta näet ne päivittäin!

Täällä Porissa loppiaisviikonlopun vietto jatkuu rennoissa merkeissä. Ollaan ystävän kanssa ulkoiltu, meditoitu, tehty rentoutusharjoituksia, tehty aarrekartat, saunottu infrapunasaunassa, venytelty, nukuttu, syöty ruokavalion mukaan ja vaan oltu. Aloitin myös dieetin pitästä aikaa tarkoituksena parantaa hieman kehonkoostumusta. Tänään on meneillään päivä 7, enkä muistanutkaan miten ihanaa on olla dieetillä. Syödä saa koko ajan eikä ole nälkä (huomaan että arjessa olen syönyt liian vähän ja paikannut energiavajetta herkuilla..), ja se on ihanaa! Tammikuun lopussa menen taas Vierumäelle kuntotesteihin. Tehdään kehonkoostumusmittaus sekä kuntotestit, joissa tsekataan kestävyyskunnon lisäksi lihaskunto ja liikkuvuus. Edellinen testi oli lokakuussa. Myös tämä inspiroi tammikuun toimenpiteisiin, mutta ennen kaikkea kaikki on lähtöisin itsestäni sisältä. Syvämotivaatio (oma terveys ja hyvinvointi) on kovempi kuin se mitä testitulokset näyttävät.

Oikein ihanaa viikonloppua sinulle ja ehkä säkin innostut tekemään omat tavoitteet ja miettimään mikä tuo enemmän energiaa sun elämään!

4 kommenttia

  1. Minna S kirjoitti:

    Hyvä kirjoitus ja laittoi taas ajattelemaan omaa elämänvaihettani.

    • sportsladyhanna kirjoitti:

      Kiitos ja ihana että kirjoituksesta oli hyötyä. Joskus vaan pitää tehdä rohkeita ratkaisuja vaikka ne kuinka pelottaisi. Omia rohkeita siirtojani en ole vielä koskaan katunut. Ihanaa uutta vuotta!

  2. Katariina kirjoitti:

    Ihanaa uutta vuotta! Olet oikeassa, elämässä pitää tehdä just niitä asioita joita haluaa! <3

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *