Sports Lady

Kasnäs – helmi Kemiönsaaressa

Kasnäs on hurmaava kylä Kemiönsaaren kunnassa. Olin siellä ensimmäistä kertaa viime kesänä. Ihastuin paikkaan täysin, ja tiesin jo silloin että tulen palaamaan tänne uudestaan. Olimme kuvaamassa siellä tv-ohjelmaa ja ilman sitä en olisi Kasnäsiin ehkä eksynyt. Saariston rengastien kiersimme lapsen ja koiran kanssa kolme vuotta sitten ja tykkäsimme tosi paljon. Siellä yövyimme Iniössä, Houtskarissa ja Nauvossa. Matkassa oli monta lauttamatkaa. Kasnäsiin taas ajaa Helsingistä kaksi ja puoli tuntia ja sinne pääsee ajamaan autolla Lövon sillan kautta. Kasnäsistä puolestaan pääsee jatkamaan lautalla Rosalaan ja Vänon saarelle. Kasnäs saa nyt oman postauksensa, edellisessä toivepostauksessa avasin enemmän kesäloman suunnitelmia ja annoin vinkkejä Suomimatkailuun.

Pakkasin taas teinin ja koiran sekä tavarat autoon ja lähdimme kohti Kasnäsia. Rakastan saaristoa, varmaan se on geeneissä. Isäni puolen sukua on Nauvosta kotoisin, ja mulla on aina joka kerta sellainen olo kuin kotiin menisi. Ja hotelli Kasnäs on aivan ihana. Kasnäsissa on valtavan ystävällistä palvelua, upeaa luontoa ja hienoja paikkoja. Hotelli Kasnäs on perheyritys ja hotellista on pidetty todella hyvää huolta. Meidän reissumme kohokohta oli varmasti ensimmäisenä iltana rantasauna joka oli varattu vain meille. Sauna on juuri remontoitu, se on kaunis ja tiloissa voi järjestää vaikka juhlia tai kokouksia. Nyt se oli kuitenkin vain meille lapsen kanssa ja koira sai erikoisluvan tulla mukaan. Kasnäs on hyvin lemmikkiystävällinen paikka, ja siellä oli paljon ihmisillä koiria mukana.

kasnäsin upea rantasauna

Rantasaunalla voi siis järjestää vaikka juhlia. Siellä on keittiö ja olohuone, isompi oleskelutila mistä on avarat näkymät merelle. Pukutiloja on yksi ja samoin on yksi sauna. Lauteilla on ihana istua ja katsella merelle. Saunalle voi tilata ruokia, mekin tilasimme ruuat etukäteen ja kävin hakemassa ne sitten ravintolasta. Etenkin tässä maailmantilanteessa tuntui todella luksukselle saada nauttia ruuat omassa rauhassa, mutta kuitenkin upeissa puitteissa. Saunalla on ison terassi ja kaksi paljua, joten sinne mahtuu isompikin porukka iltaa viettämään. Pitkän laiturin päästä on ihana pulahtaa mereen. Vietimme koko illan saunalla. Istuimme paljussa, uimme, saunoimme ja vaan chillasimme.

paljuista on upeat näköalat

koira oli livahtanut saunaan meidän uimisen aikana, hän rakastaa saunomista

Kylpylä ja porealtaat

Hotellin asiakkaille sisältyy pääsy myös kylpylään. Siellä on uima-altaat sekä kylmäallas ja ulkona pääsee poreilemaan ja katsomaan kauniita maisemia. Kylpylässä olimme toisena iltana. Kylpylän puolelta löytyy myös yksityissauna sekä höyrysauna ja infrapunasauna. Kylpylän yhteydessä on myös kuntosali. Se jäi tällä kertaa väliin, keskityin nyt lapsen kanssa yhteiseen aikaan ja uimiseen.

tekemistä kasnäsin lomareissulla

Bengtskärin majakalla olin viime kesänä Kasnäsin reissun yhteydessä. Se on aivan mieletön paikka, jossa ehdottomasti kannattaa käydä. Siellä voi myös yöpyä! Tällä kertaa majakkasaari jäi väliin, sen sijaan teimme pienen päiväretken Söderlångvikin kartanolle, jonka Amos Andersson aikanaan oli rakentanut kesäasunnokseen. Hulppea kartano ja sen yhteydessä oleva museo ja kahvila ovat näkemisen arvoinen paikka. Katsottiin museo, käveltiin kartanon mailla ja syötiin ihana lounas ravintolassa.

Tämän jälkeen oli ihana suunnata takaisin hotellille, chillata hetki ja lähteä sitten testaamaan minigolf -rata. Sen jälkeen söimme jätskit vierasvenesataman kahvilan terassilla. Vierasvenesatamasta löytyy myös putiikki, jossa myydään mm. Hilfigerin vaatteita, luonnonkosmetiikkaa ja ekologisia tuotteita. Minigolffin ja jätskien jälkeen käytiin kylpylässä.

Hotellin ravintolaan menimme illalliselle toisena iltana. Ruoka oli tosi maukasta. Itselle valikoitui alkuruuaksi etanat ja pääruuaksi paahdettua siikaa. Lapsi otti alkuruuaksi talon skagenin, joka oli ihanasti rakennettu lasipurkkiin.

Seuraavana aamuna olikin jo kotiinlähdön aika. Ensimmäiseksi kävin aamu-uinnilla ja sieltä sitten nauttimaan aamiainen. Aamiaisesta pitää vielä mainita, että se oli todella monipuolinen ja molemmat tykkäsimme. Jälkikasvua ilahdutti etenkin pienet muffinssit ja hän tuntui muutenkin löytävän hyvin mieleistä syötävää. Maitotuotteita ja gluteenia karttavalle löytyi myös monipuolisia vaihtoehtoja.

Aamiaisen jälkeen kävin vielä uittamassa koiraa. Teki mieli mennä rannalle ottamaan aurinkoa, mutta koska tämä oli meidän kaikkien loma, pääsi sen sijaan Tami vielä uimaan. Myös hän sai uintia molempina päivinä ja olisi myös lähtöaamuna halunnut että minä uin hänen kanssaan, samalla tavalla kuin ensimmäisenä päivänä. Kaikki olimme onnellisia!

Lähtiessä kysyin lapselta mikä oli kaikista kivointa. Hän vastasi: ”ilta rantasaunalla”. Täysin samaa mieltä. Koko reissu oli ihan mieletön kyllä muutenkin. Kasnäs on paikka johon tulen palaamaan uudestaan ja uudestaan. Hotelli on muuten täyteen bookattu heinäkuun, mutta elokuussa on tilaa. Suositus ehdottomasti tälle paikalle, jos sinulla on elokuussa lomaa tai haluat tehdä viikonloppureissun johonkin kivaan paikkaan!